u bent hier: diensten / bevolking afbeelding voor de banner
Contacteer Printvriendelijke versie Lettertype vergroten Lettertype verkleinen Sitemap RSS-feed




diensten

bevolking

bevolkingsdienst

tel. 016 47 97 10
burgerzaken@lubbeek.be

Op deze dienst kan de inwoner voor volgende zaken terecht


MIJN DOSSIER

Mijn DOSSIER is de online toepassing van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken die het mogelijk maakt je persoonlijk dossier in het Rijksregister te raadplegen en attesten te downloaden.
Via de toepassing Mijn DOSSIER kan je jouw gegevens in het Rijksregister nakijken, fouten in jouw dossier rapporteren, contactgegevens doorgeven en checken wie jouw gegevens de laatste 6 maanden heeft geraadpleegd.


Een van de belangrijkste troeven van de applicatie is dat je attesten uit het Rijkregister (vb. een attest van gezinssamenstelling), waar je je ook bevindt, kan downloaden of afdrukken.

 

Beschikbare attesten

  • Uittreksel uit de registers
  • Attest van hoofdverblijfplaats (fusie van het attest van inschrijving en het attest van verblijfplaats)
  • Attest van hoofdverblijfplaats met historiek
  • Attest van gezinssamenstelling 
  • Attest van leven
  • Attest van Belgische nationaliteit
  • Attest van kiesregister
  • Attest van wettelijke samenwoning
  • Attest van verblijfplaats om in het huwelijk te treden
  • Attest van wijze van teraardebestelling en/of ritueel voor uitvaartplechtigheid

 

Daarnaast biedt het Rijksregister, via Mijn DOSSIER, de mogelijkheid om op vrijwillige basis jouw contactgegevens, of enkele daarvan, te communiceren: telefoon- en gsm-nummer, faxnummer en emailadres.

 

Vele voordelen

Gemakkelijker
Je hoeft zich niet te verplaatsen naar het gemeentehuis.

 

Sneller
Je beschikt onmiddellijk over het attest en bent niet langer afhankelijk van de openingsuren van het gemeentehuis. Je kan het attest van thuis uit, 24 op 24 en 7 op 7 opvragen en meteen digitaal doorsturen naar de instantie die er om vroeg.

Goedkoper
Mijn DOSSIER en zijn certificaten zijn gratis.

Veiliger
Mijn DOSSIER levert digitale attesten af waarbij de handtekening op digitale wijze kan gecontroleerd worden.

Beter voor het milieu
Het gebruik van digitale attesten vermindert het papierverbruik en minder verplaatsingen naar het gemeentehuis betekent minder vervuiling.

Juridische waarde

De attesten verkregen via ‘Mijn DOSSIER' bevatten de digitale stempel van het Rijksregister en hebben bijgevolg dezelfde juridische waarde als attesten afgeleverd door de gemeente. De instanties die deze attesten opvragen, mogen deze digitale versie dus niet weigeren.

We hebben er bij de instanties op aangedrongen attesten die via Mijn Dossier zijn verkregen als geldig te beschouwen en nooit te weigeren.
We bevelen zelfs sterk aan de digitale versie te gebruiken want enkel in de digitale vorm kan men de rechtsgeldigheid van de digitale attesten goed controleren .

 

Hoe kan ik inloggen op Mijn DOSSIER?

 

Om te kunnen aanmelden bij de toepassing Mijn DOSSIER heb je je elektronische identiteitskaart (eID) nodig en een kaartlezer. De kaartlezer moet geïnstalleerd zijn met de juiste drivers (middleware).

De meest recente driver vind je hier: http://eid.belgium.be/nl/je_eid_gebruiken/de_eid-middleware_installeren

Van zodra de kaartlezer correct is geïnstalleerd, kan je met behulp van jouw eID de toepassing Mijn DOSSIER raadplegen . Je surft naar het volgend adres: https://mijndossier.rrn.fgov.be

Voor je toegang krijgt tot jouw gegevens in Mijn DOSSIER, moet je je pincode invoeren. Zo wordt er geverifieerd of jewerkelijk de persoon bent die je beweert te zijn. 

Meer info
Helpdesk BELPIC
02 518 21 16
helpdesk.belpic@rrn.fgov.be 


Als niet-Belg deelnemen aan de verkiezingen van 2018 in Lubbeek

Klik hier om meer te weten te komen over hoe je als niet-Belg kunt deelnemen aan de verkiezingen van 2018. 


contactformulier

 
(*) = een verplicht in te vullen veld.

Relevante items

archief
burgerlijke stand
communicatie
cultuur
financiƫn
gemeentehuis
internationale samenwerking
jeugd
lokale economie
milieu
noodplanning
Openbare werken
personeel
secretariaat
secretaris
sport
stedenbouw
toerisme
Welzijn

Info

Openingsuren

Maandag t.e.m. vrijdag
van 08u30 tot 11u55
dinsdag en woensdag:
van 12u30 tot 16u
donderdagavond
van 17u30 tot 19u45

Contact

Gemeente Lubbeek
Gellenberg 16
3210 Lubbeek
Tel. 016 47 97 00
info@lubbeek.be