Aangifte van een adreswijziging

Als u verhuist, moet u uw nieuwe adres binnen de acht werkdagen aangeven bij de dienst Bevolking van uw nieuwe stad of gemeente. Maar ook als u binnen dezelfde gemeente verhuist moet u dit aangeven.

Voor wie

Nieuwe inwoners

Voorwaarden

U kunt de verhuis pas aangeven als u ook effectief verhuisd bent.

Procedure

Er zijn verschillende manieren om uw adreswijziging door te geven:

  • U kunt langsgaan bij de dienst Bevolking van uw nieuwe gemeente
  • U kunt de adreswijziging schriftelijk (e-mail of fax) melden aan uw nieuwe gemeente.

Om de adreswijziging voor het hele gezin door te geven, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.

Om de adreswijziging te kunnen doorgeven hebt u een geldig identiteitsbewijs nodig met uw rijksregisternummer.

Als een niet-ontvoogde minderjarige de verblijfplaats van zijn ouders voor het eerst verlaat om zijn hoofdverblijf elders te vestigen, moet hij vergezeld zijn door iemand die het ouderlijke gezag uitoefent.

Indien één van de ouders verhuist met (een) minderjarige(n), bv na een breuk, dan wordt de "achterblijvende ouder" schriftelijk op de hoogte gebracht. De minderjarige(n) zal na woonstcontrole ingeschreven worden, geen inschrijving indien anders beslist door een gerechtelijke uitspraak. Dit dient dan binnen 15 kalenderdag bewezen te worden aan de hand van een kopie van de gerechtelijke uitspraak.

Na de aangifte controleert een wijkagent of u werkelijk op het aangegeven adres uw hoofdverblijfplaats hebt. Na deze controle wordt u ingeschreven op uw nieuwe adres en wordt u per brief uitgenodigd om uw identiteitskaart en het inschrijvingsbewijs van uw voertuig(en) op het gemeentehuis te laten aanpassen. Hiervoor hebt u uw elektronische identiteitskaart met PIN/PUK-code en het inschrijvingsbewijs van uw voertuig(en) nodig.

Vanaf het moment dat uw identiteitskaart aangepast is, kunt u alle andere instanties van uw adresverandering op de hoogte brengen.

Kostprijs

Gratis

Wat meebrengen?

Uw elektronische identiteitskaart met PIN/PUK-code.