Diensthoofd omgeving & huisvesting

Niveau A1a-A3a – voltijds – contractueel - onbepaalde duur

Solliciteer vandaag nog!

Lubbeek is een groene, landelijke gemeente waar het aangenaam wonen, werken en ontspannen is. Als lokaal bestuur staan we dicht bij de burger en zijn we een mensgerichte werkgever voor onze medewerkers. Bij ons vind je een waaier aan afwisselende jobs. Werk waarmee je écht een verschil kunt maken voor de Lubbekenaar, ondernemer en bezoeker. Interessante arbeidsvoorwaarden en balans werk - privé? Check! 

Als diensthoofd omgeving en huisvesting heb je de kans om bij te dragen aan een aangename leefomgeving voor onze inwoners. Ook ben jij die verbindende leider die visie koppelt aan daadkracht, medewerkers motiveert en zorgt voor een kwaliteitsvolle dienstverlening binnen het domein omgeving, vergunningen, milieu en wonen.

Wat houdt deze job in?

Als diensthoofd omgeving en huisvesting draag je de verantwoordelijkheid voor de werking van de gemeentelijke dienst omgeving. Je coördineert de processen rond omgevingsvergunningen, ruimtelijke ordening en huisvesting. Je combineert beleidsinzicht met een coachende en organiserende rol. 

Zo maak je het verschil:

  • Je plant, organiseert en coördineert de werking van de dienst omgeving, met aandacht voor kwaliteit, samenwerking en efficiëntie. Je zorgt voor een open communicatie, een goed werkklimaat en een klantgerichte houding binnen je team.
  • Je begeleidt je medewerkers bij de behandeling van omgevingsvergunningen, ruimtelijke dossiers en wooninitiatieven.
  • Je volgt wet- en regelgeving op en vertaalt deze naar een correcte, klantgerichte uitvoering.
  • Je fungeert als beleidsadviseur en brengt kennis en inzichten aan bij het bestuur. Je werkt beleidsvoorstellen uit, volgt projecten op en denkt mee over toekomstgerichte oplossingen.
  • Je bent het aanspreekpunt voor burgers, architecten, adviesraden en externe partners.
  • Je werkt nauw samen met Hartje Hageland rond het woon- en huisvestingsbeleid en vertegenwoordigt de gemeente in dit samenwerkingsverband.

Kortom: jij zorgt ervoor dat onze omgeving, vergunningen en wooninitiatieven correct, efficiënt en met oog voor mens en milieu worden aangepakt.

Wat mag je van ons verwachten?

Werken voor het lokaal bestuur Lubbeek? Dat betekent afwisselend en zinvol werk met een tastbare impact op het leven in onze groene gemeente. Bij ons krijg je ruimte voor initiatief, groei en opleiding én je geniet van aantrekkelijke loon- en arbeidsvoorwaarden.

Concreet: 

  • Je werkt voltijds in een flexibel uurrooster.
  • Een motiverend loon volgens weddeschaal A1a–A3a (tussen 3864,35–6800,20 EUR). Relevante anciënniteit zowel uit de overheid als privésector kan worden meegenomen.
  • Een mooi pakket aan extralegale voordelen: vakantiegeld, eindejaarstoelage, aanvullend pensioen, maaltijdcheques (8 euro per dag), ecocheques, fietsvergoeding en mogelijkheid tot fietsleasing, gratis openbaar vervoer van en naar het werk, hospitalisatieverzekering,… 
  • Aandacht voor een collegiale werksfeer in een organisatie waar samenwerken centraal staat. We maken tijd voor een jaarlijkse sportdag, personeelsuitstap, dag van de nieuwe medewerker en personeelsfeest.
  • Een goede balans werk - privé: een gunstige verlofregeling, drie extra feestdagen bovenop de wettelijke en de mogelijkheid tot thuiswerk met vergoeding. 
  • Bovendien hebben we extra aandacht voor het coachen en ondersteunen van onze leidinggevenden in hun rol. Dit doen we aan de hand van onze kernwaarden, een jaarthema en een aantal samenkomsten met ruimte voor coaching, intervisie en uitwisseling.

Wie halen we graag aan boord?

We zoeken een leidinggevende met zin voor initiatief, inzicht in ruimtelijke processen en een passie voor kwaliteit en samenwerking.

Is deze rol je op het lijf geschreven?

  • Diplomavereisten:
    • Je behaalde een masterdiploma, een diploma van het universitair onderwijs of een diploma van het hoger onderwijs van twee cycli gelijkgesteld met universitair onderwijs én je beschikt over 2 jaar relevante leidinggevende ervaring. 
    • OF Je behaalde een bachelordiploma, ofwel een diploma van het hoger onderwijs van één cyclus of daarmee gelijkgesteld onderwijs; en kan ministens 10 jaar relevante leidinggevende ervaring aantonen en bevestigt het master denkniveau in de loop van de procedure met een capacitaire niveautest. 
  • Je beschikt over kennis van en inzicht in de beleidsdomeinen ruimtelijke ordening, milieu, vergunningverlening,… Je kan beleidsmatig denken maar houdt ook feeling met de dagelijkse praktijk. 
  • Kennis van administratieve processen en regelgeving binnen het lokaal bestuur is een pluspunt.
  • Je kan je team coachen, motiveren en aansturen.
  • Je communiceert duidelijk, professioneel en klantgericht met burgers, collega’s en partners. Je werkt graag samen, neemt verantwoordelijkheid en zoekt actief naar mogelijkheden om het beleid en de dienstverlening te verbeteren.

Klaar om te starten?

Solliciteren kan via het formulier, uiterlijk op dinsdag 25 november 2025.

Solliciteer vandaag nog!

Om te solliciteren heb je een cv, motivatiebrief, kopie van je diploma en uittreksel strafregister nodig. Let op: het uittreksel strafregister mag maximaal drie maanden oud zijn. Je kunt dit document makkelijk en snel online aanvragen via de website van de gemeente waar je woont.

De selectieprocedure bestaat uit een competentieproef, een mondelinge proef en assessment center.

Er wordt een wervingsreserve aangelegd van één jaar. 

Heb je nog vragen?

Inhoudelijke vragen? Jouw klik met Lubbeek checken?

Heb je nog vragen bij de inhoud van de functie? Of check je graag al even of 'de klik' er is alvorens te solliciteren? Neem dan gerust contact op met Sabrina Leten, via e-mail: sabrina.leten@lubbeek.be

Vragen over het sollicitatieproces? Loonsimulatie of meer info over de voorwaarden?

Dan kun je terecht bij onze Dienst Personeel. 

De algemene toelatings- en aanwervingsvoorwaarden kun je hier checken.