Erkende Lubbeekse verenigingen (jeugd, sport, socio-cultureel en senioren) en VZW’s die verbonden zijn aan erkende Lubbeekse verenigingen kunnen voor muziekevenementen in openlucht een subsidie aanvragen.
Indien de subsidieaanvraag aanvaard wordt, ontvangt de aanvrager 50% van de gemaakte kosten (met een maximum van 7.000 euro per dag en maximum 21.000 euro in totaal) voor:
- Gages en boekingskosten van muziekgroepen en soloartisten
- SABAM
- P/A-installatie en/of lichtinstallatie
- Verzekering
- Drukwerk
- Huur materiaal (toog, tenten…)
- Kosten voor professionele beveiligingsfirma’s
Alle andere kosten zijn ten laste van de organisatoren en komen niet in aanmerking voor subsidiëring.
Voor wie
Aanvragen kan enkel door:
- Erkende Lubbeekse jeugdvereniging
- Erkende Lubbeekse sportvereniging
- Erkende Lubbeekse socio-culturele vereniging
- Erkende Lubbeekse seniorenvereniging
- VZW’s gekoppeld aan erkende Lubbeekse verenigingen zoals hierboven gespecifieerd en die deze erkende Lubbeekse verenigingen als enige begunstigde hebben
Elke aanvrager komt maximaal 1 keer per jaar in aanmerking voor een impulssubsidie.
Voorwaarden
Voor de volledige voorwaarden verwijzen wij graag naar het reglement. Dit kan u onderaan de pagina terugvinden bij downloads.
Kort samengevat:
- De organisator is een vereniging uit de lijst "Voor wie"
- Men organiseert een muziekevenement in openlucht
- Het evenement komt overeen met:
- een muziekoptreden met minstens 4 livegroepen/soloartiesten
- een muziekfestival met minstens 4 livegroepen/soloartiesten
- een openluchtfuif met meerdere DJ's, al dan niet gecombineerd met liveoptreden (minstens 4 artiesten/groepen)
- Minstens één groepslid/soloartiest/DJ uit het programma is gedomicilieerd in Lubbeek
- Minstens 250 bezoekers per dag
- Het event is een open activiteit
- Het event bestaat op zich
- Het muziekevent wordt niet via andere gemeentelijke diensten gesubsidieerd
Indien de aanvraag tot subsidiëring wordt goedgekeurd, moet de organisator voldoen aan de volgende voorwaarden:
- Al het promomateriaal moet het logo van de gemeente Lubbeek vermelden (afmetingen zie reglement)
- Indien er vlaggen op het evenement hangen, moet men ook een vlag van de gemeente Lubbeek hangen
- Indien er LED boardings gebruikt worden, dient men hierop het logo van de gemeente Lubbeek te vermelden
- Steun van de gemeente Lubbeek wordt vermeld in alle perscommunicatie
Procedure
Aanvraag:
De aanvraag voor de subsidie kan ten vroegste 8 maanden en ten laatste 2 maanden voor het evenement ingediend worden bij de dienst vrije tijd. De aanvraag kan via onderstaande link naar het digitaal loket.
Voor de aanvraag heb je nodig:
- Identiteit, adres en samenstelling van bestuur van de vereniging
- Gegevens van de contactpersoon
- Omschrijving van het project
- Raming van de geplande uitgaven en inkomsten
- Rekeningnummer van de vereniging
Na indiening van de aanvraag wordt deze binnen de maand voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.
Uitbetaling:
De uitbetaling gebeurt in 3 fasen indien de aanvraag wordt goedgekeurd:
- 50% van het geraamde subsidiebedrag na de gunstige beslissing van het college
- 30% van het geraamde subsidiebedrag 1 maand voor het evenement als er voor de eerste 50% al kosten bewezen kunnen worden
- De overige 20% wordt pas uitbetaald nadat de organisator 4 weken na afloop van het evenement alle gemaakte uitgaven heeft bewezen (adhv facturen of betalingsbewijzen) en (nieuwe) goedkeuring hiervan door het college van burgemeester en schepenen.