Impulssubsidie

Erkende Lubbeekse verenigingen (jeugd, sport, socio-cultureel en senioren) en VZW’s die verbonden zijn aan erkende Lubbeekse verenigingen kunnen voor muziekevenementen in openlucht een subsidie aanvragen.

Indien de subsidieaanvraag aanvaard wordt, ontvangt de aanvrager 50% van de gemaakte kosten (met een maximum van 7.000 euro per dag en maximum 21.000 euro in totaal) voor:

  • Gages en boekingskosten van muziekgroepen en soloartisten
  • SABAM
  • P/A-installatie en/of lichtinstallatie
  • Verzekering
  • Drukwerk
  • Huur materiaal (toog, tenten…)
  • Kosten voor professionele beveiligingsfirma’s

Alle andere kosten zijn ten laste van de organisatoren en komen niet in aanmerking voor subsidiëring.

Voor wie

Aanvragen kan enkel door:

  • Erkende Lubbeekse jeugdvereniging
  • Erkende Lubbeekse sportvereniging
  • Erkende Lubbeekse socio-culturele vereniging
  • Erkende Lubbeekse seniorenvereniging
  • VZW’s gekoppeld aan erkende Lubbeekse verenigingen zoals hierboven gespecifieerd en die deze erkende Lubbeekse verenigingen als enige begunstigde hebben

Elke aanvrager komt maximaal 1 keer per jaar in aanmerking voor een impulssubsidie.

Voorwaarden

Voor de volledige voorwaarden verwijzen wij graag naar het reglement. Dit kan u onderaan de pagina terugvinden bij downloads.

Kort samengevat:

  • De organisator is een vereniging uit de lijst "Voor wie"
  • Men organiseert een muziekevenement in openlucht
  • Het evenement komt overeen met:
    • een muziekoptreden met minstens 4 livegroepen/soloartiesten
    • een muziekfestival met minstens 4 livegroepen/soloartiesten
    • een openluchtfuif met meerdere DJ's, al dan niet gecombineerd met liveoptreden (minstens 4 artiesten/groepen)
  • Minstens één groepslid/soloartiest/DJ uit het programma is gedomicilieerd in Lubbeek
  • Minstens 250 bezoekers per dag
  • Het event is een open activiteit
  • Het event bestaat op zich
  • Het muziekevent wordt niet via andere gemeentelijke diensten gesubsidieerd

Indien de aanvraag tot subsidiëring wordt goedgekeurd, moet de organisator voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Al het promomateriaal moet het logo van de gemeente Lubbeek vermelden (afmetingen zie reglement)
  • Indien er vlaggen op het evenement hangen, moet men ook een vlag van de gemeente Lubbeek hangen
  • Indien er LED boardings gebruikt worden, dient men hierop het logo van de gemeente Lubbeek te vermelden
  • Steun van de gemeente Lubbeek wordt vermeld in alle perscommunicatie

Procedure

Aanvraag:

De aanvraag voor de subsidie kan ten vroegste 8 maanden en ten laatste 2 maanden voor het evenement ingediend worden bij de dienst vrije tijd. De aanvraag kan via onderstaande link naar het digitaal loket.

Voor de aanvraag heb je nodig:

  • Identiteit, adres en samenstelling van bestuur van de vereniging
  • Gegevens van de contactpersoon
  • Omschrijving van het project
  • Raming van de geplande uitgaven en inkomsten
  • Rekeningnummer van de vereniging

Na indiening van de aanvraag wordt deze binnen de maand voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring.

 

Uitbetaling:

De uitbetaling gebeurt in 3 fasen indien de aanvraag wordt goedgekeurd:

  • 50% van het geraamde subsidiebedrag na de gunstige beslissing van het college
  • 30% van het geraamde subsidiebedrag 1 maand voor het evenement als er voor de eerste 50% al kosten bewezen kunnen worden
  • De overige 20% wordt pas uitbetaald nadat de organisator 4 weken na afloop van het evenement alle gemaakte uitgaven heeft bewezen (adhv facturen of betalingsbewijzen) en (nieuwe) goedkeuring hiervan door het college van burgemeester en schepenen.