Infosessie 'Laat angst om te vallen je leven niet bepalen' op maandag 20 april 2020

Gepubliceerd op dinsdag 11 februari 2020 3.30 u.
Ben je wel eens bang om te vallen? Je ben niet alleen: ongeveer de helft van alle 65-plussers heeft valangst. Jammer genoeg dreigen mensen zo in een vicieuze cirkel terecht te komen.

Struikelen over het tapijt, je evenwicht verliezen in de tuin … Een val is snel gebeurd. Nog te veel ouderen raken hun zelfstandigheid kwijt door een val. Toch kunnen zij en alle gezondheids- en welzijnswerkers rondom hen actie ondernemen om vallen te voorkomen.

Daarom organiseert het lokaal dienstencentrum De Sleutel i.s.m. LOGO Oost-Brabant en de gemeente Lubbeek de infosessie ‘Laat angst om te vallen je leven niet bepalen’, een interactieve avond voor ouderen en mantelzorgers. Tijdens deze vorming krijg je oefeningen, stellingen, vragen en antwoorden over valpreventie waarbij je dieper ingaat op ‘valangst’. Je krijgt informatie over het voorkomen, de gevolgen en de belangrijkste risicofactoren van een val. Je ontvangt nuttige tips om toekomstige valpartijen te vermijden. 

Doorbreek de vicieuze cirkel van valangst met deze tips!

Blijf in beweging

  • Zit niet te lang stil en probeer het grootste deel van de dag licht intensief te bewegen. Geef bv. de planten water, doe huishoudelijke taken, speel met je (achter)kleinkinderen. Iedere (bijkomende) beweging, hoe klein ook, is beter dan niet actief zijn.
  • Vraag aan je arts of kinesitherapeut een specifiek oefenprogramma met spierversterkende- en evenwichtsoefeningen die je thuis of in groep kan doen.
  • Gebruik een hulpmiddel zoals een wandelstok of rollator indien nodig.

Bespreek je valangst met familieleden, lotgenoten, vrienden en/ of een arts
Door een gesprek kan je je houding en denken ten opzichte van je angst veranderen.

Pas je omgeving en je gedrag aan zodat je het risico om te vallen verkleint

  • Vraag de buschauffeur om te wachten met vertrekken tot je zit.
  • Overloop samen met je familie en/of een ergotherapeut je verblijfplaats. Breng samen de gevaren in kaart en zoek oplossingen.
  • Gebruik handgrepen, bv. in toilet of douche als steun.
  • Zorg voor voldoende verlichting.
    Doe bv. het licht aan als je
    ’s nachts opstaat.
  • Laat geen spullen rondslingeren op de grond waar je over kan struikelen. 

meer info
www.valpreventie.be