Vlaamse dienstencheques

Dienstencheques zijn een betaalmiddel waarmee u iemand kunt betalen voor huishoudelijk werk bij u thuis. U kunt dat tegen een voordelig tarief doen omdat de Vlaamse overheid een deel van de loonkosten bijpast.

Voorwaarden

Coronacrisis

Vanwege de coronacrisis wordt de geldigheidstermijn van sommige dienstencheques verlengd.

  • Alle cheques met vervaldatum in maart en april 2020 worden met 3 maanden verlengd
  • Alle cheques met vervaldatum in mei worden met 2 maanden verlengd.
  • Alle cheques met vervaldatum in juni worden met 1 maand verlengd.

Brussel en Wallonië

Welke dienstencheques u gebruikt, hangt af van uw hoofdverblijfplaats. Dat is het adres waarmee u geregistreerd staat in het rijksregister. Als u in Vlaanderen woont, bestelt u Vlaamse dienstencheques.

Als u in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest of het Waalse Gewest woont, moet u respectievelijk Brusselse dienstencheques of Waalse dienstencheques gebruiken. U kunt dus niet kiezen tot welk systeem u behoort, ook niet als u verschillende eigendommen in verschillende regio's hebt.
Sodexo geeft op zijn website ook informatie in het Frans over de Vlaamse dienstencheques.

Waarvoor mag u dienstencheques gebruiken?

U mag dienstencheques alleen gebruiken voor huishoudhulp bij u thuis:

  • schoonmaken en ramen lappen
  • wassen en strijken
  • occasioneel klein naaiwerk
  • eten maken.

Huishoudhulp die niet bij u thuis gebeurt, mag u alleen met dienstencheques betalen als het gaat om

  • dagelijkse boodschappen voor het huishouden, zoals bij de slager, supermarkt, postkantoor of apotheker
  • strijkwerk in een lokaal van het dienstenchequesbedrijf
  • vervoer van personen met een beperkte mobiliteit.

Belangrijk is dat het gaat om huishoudhulp. Klussen als een toilet repareren, elektriciteitswerken, schilderen, tuinieren, kleine verbouwingswerken, babysitten, opvang van bejaarden mag u niet met dienstencheques betalen.

Het moet ook gaan om hulp in de privésfeer. U kunt dus niet met dienstencheques betalen voor hulp in een professionele omgeving, zoals voor het schoonmaken van de wachtzaal van uw praktijk. Ook als u in een serviceflat woont, mag u dienstencheques enkel gebruiken voor huishoudhulp in uw privé-gedeelte.

Geldigheidsduur

Dienstencheques zijn 1 jaar (12 maanden) geldig.

  • Bij papieren dienstencheques staat de datum waarop ze vervallen, altijd duidelijk op de cheque vermeld. Controleer altijd de geldigheidsdatum voordat u de dienstencheque invult.
  • Bij online dienstencheques worden de 'oudste' cheques altijd het eerst uitgegeven.

Covid-19

Vanwege de corona-crisis wordt de geldigheidstermijn van de dienstencheques die in maart en april vervallen, met 3 maanden verlengd.

 

Procedure

Schrijf u in bij Sodexo

Als u het systeem van dienstencheques wilt gebruiken, moet u zich inschrijven bij Sodexo. De inschrijving is gratis en kan:

  • online

    • met uw eID: uw inschrijving wordt bevestigd binnen 24 uur
    • zonder eID, via het onlineformulier: uw inschrijving wordt bevestigd binnen 7 werkdagen.
  • op papier

    U kunt het papieren inschrijvingsformulier:

    • downloaden
    • telefonisch aanvragen bij Sodexo (02?547 54 95)
    • aanvragen bij een erkende dienstencheque-onderneming.

Als u ingeschreven bent, ontvangt u een gebruikersnummer. U hebt het bij elke bestelling nodig, tenzij als u zich aanmeldt via uw Beveiligde Zone of de app.

Keuze van type cheques

Bij uw inschrijving moet u ook kiezen of u wilt werken met:

  • elektronische dienstencheques
  • papieren dienstencheques

U moet een keuze maken tussen beide profielen. U kunt een prestatie alleen betalen met ofwel papieren dienstencheques ofwel elektronische dienstencheques. U kunt achteraf altijd veranderen van profiel en overstappen van papieren dienstencheques naar elektronische of omgekeerd.

Kies een erkende onderneming

Zodra u ingeschreven bent, neemt u contact op met een erkende onderneming in uw buurt. Dat is een commerciële of niet-commerciële (OCMW, vzw, ...) onderneming die door de overheid specifiek erkend is voor het systeem van dienstencheques. U maakt met dat bedrijf verdere afspraken over welke hulp u wilt, het aantal uren en de dag waarop het werk uitgevoerd moet worden.

U kiest zelf met welke erkende onderneming u in zee wilt gaan. U kunt ook van onderneming veranderen als u dat wilt, afhankelijk van de voorwaarden in het contract dat u met de onderneming hebt afgesloten.

Bestel uw dienstencheques

U kunt uw dienstencheques op verschillende manieren bestellen bij Sodexo:

  • via uw Beveiligde Zone
  • via de app 'Dienstencheques Vlaanderen'
  • via de Belfius- of KBC-bankapp
  • door overschrijving van het juiste bedrag op rekeningnummer BE41 0017 7246 2610.

U bestelt altijd minimaal 10 dienstencheques en betaalt dus altijd minimaal 90 euro (of 100 euro als u dat jaar al meer dan 400 dienstencheques hebt besteld).

Vermeld uw gebruikersnummer altijd als gestructureerde mededeling bij elke overschrijving. Vermeld in de mededeling niets anders. Let erop dat u het juiste bedrag overschrijft. Als u uw gebruikersnummer niet vermeldt of een verkeerd bedrag betaalt, wordt het geld automatisch teruggestort op uw rekening.

Na betaling ontvangt u uw dienstencheques.

  • Elektronische dienstencheques zitten onmiddellijk in uw elektronische portefeuille. Die elektronische portefeuille kunt u raadplegen via uw Beveiligde Zone. Die Beveiligde Zone is de plaats op de website van Sodexo waar u uw persoonsgegevens aanpast en uw dienstencheques beheert. U ziet er hoeveel dienstencheques u dat jaar al aangekocht hebt en hoeveel cheques u nog beschikbaar hebt om uw poetshulp te betalen.
  • Papieren dienstencheques ontvangt u via de post binnen één week na uw betaling. Op de papieren dienstencheques staan uw naam en de uiterste gebruiksdatum van de dienstencheque vermeld.

Bevestig de prestaties en betaal

Na het huishoudelijk werk bevestigt uw huishoudhulp zijn of haar prestaties.

Elektronische dienstencheques

  • Via een vaste telefoon op het gratis nummer 0800 35 530.
  • Via een mobiele telefoon op het nummer 02 547 54 97 aan zonaal tarief.
  • Via de mobiele app Job Tracker.

Uw erkende onderneming verifieert de prestaties die de huishoudhulp doorgeeft ten laatste 5 werkdagen na de prestatie.
U controleert en bevestigt of betwist de prestatie in uw Beveiligde Zone binnen de 9 werkdagen. Doet u dat niet, dan wordt de prestatie automatisch gevalideerd.

Voor het beheer van uw elektronische dienstencheques kunt u ook de mobiele app ‘Dienstencheques Vlaanderen’ gebruiken. Met die app kunt u waar en wanneer u dat wilt de prestaties bevestigen die de poetshulp ingegeven heeft. U kunt de app gratis downloaden in de ’App Store' of op Google Play. De app is niet verkrijgbaar voor Windows Phone.

Papieren dienstencheques

Vul uw papieren dienstencheque altijd in met donkerblauwe of zwarte inkt. Gebruik geen vloeibare corrector.

  • Vul de datum van de prestatie in.
  • Plaats uw handtekening.
  • Controleer de geldigheidsdatum.
  • Vink de uitgevoerde prestatie aan.
  • Overhandig de ingevulde dienstencheque aan de werknemer (één dienstencheque per gepresteerd uur).

Kostprijs

U betaalt als particulier 9 euro per gepresteerd uur. Om uw huishoudhulp te vergoeden voor de geleverde prestaties, overhandigt u één papieren of elektronische dienstencheque per volledig gewerkt uur. Uw persoonlijke situatie bepaalt hoeveel dienstencheques u per kalenderjaar kunt bestellen.

  • Als individuele gebruiker mag u maximaal 500 dienstencheques aankopen:
    • 400 cheques tegen 9 euro
    • en de overige 100 cheques tegen 10 euro.
  • Het maximum voor een gezin (alle personen die volgens het attest van gezinssamenstelling uit het bevolkingsregister ingeschreven zijn op hetzelfde adres) is 1.000 cheques:
    • 800 cheques tegen 9 euro
    • en de overige 200 cheques tegen 10 euro.
  • Als eenoudergezin kunt u per kalenderjaar maximaal 2.000 dienstencheques bestellen tegen 9 euro. U vult daarvoor een verklaring van eer in. Het origineel stuurt u op naar Sodexo. De kopie stuurt u, samen met gevraagde documenten, op naar de Dienst Dienstencheques en Uitzendkantoren van het Departement Werk en Sociale Economie.
  • Als persoon met een handicap of als ouder van een kind met een handicap kunt u per kalenderjaar maximaal 2.000 dienstencheques bestellen tegen 9 euro.
  • Oudere personen die een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden krijgen, kunnen per jaar 2.000 dienstencheques bestellen tegen 9 euro.

Bent u zelfstandige? Bent u onlangs bevallen en wilt u na uw bevallingsrust weer aan het werk gaan? Dan hebt u via uw socialeverzekeringsfonds recht op 105 gratis dienstencheques.

Belastingvermindering

De bedragen die u betaalt in de vorm van dienstencheques geven u recht op een belastingvermindering (of belastingkrediet) tot een maximumbedrag van 1.520 euro per persoon en per jaar.

Voor het aanslagjaar 2020 (inkomsten 2019) geldt het belastingvoordeel van 30%, waardoor de cheques in werkelijkheid maar 6,30 euro kosten, voor de eerste 167 aangekochte cheques. Voor het aanslagjaar 2021 (inkomsten 2020) geldt de verlaagde belastingvermindering van 20%, waardoor de cheques in werkelijkheid maar 7,20 euro kosten, voor de eerste 169 aangekochte cheques.

Gehuwde of wettelijk samenwonende partners hebben allebei recht op de belastingvermindering voor de dienstencheques als ze die elk onder hun eigen naam kopen. Twee partners die elk een eigen gebruikersnummer hebben bij de dienstencheque-onderneming, kunnen dus elk een belastingvermindering van 30 procent krijgen op een aankoopbedrag van maximaal 1.400 euro.

De Vlaamse regering heeft beslist de fiscale aftrekbaarheid van de cheques te verlagen van 30 naar 20%. Een dienstencheque zal daardoor in werkelijkheid vanaf 1 januari 2020 7,20 euro kosten.

Jaarlijks vanaf 1 maart stuurt Sodexo u een fiscaal attest dat u bij uw belastingaangifte moet voegen. Uw attest is ook beschikbaar in uw Beveiligde Zone en in Mijn Burgerprofiel bij 'Attesten en vergunningen' (rechtsboven klikken op ‘Aanmelden’, daarna nog eens klikken op uw naam).